Nordimpianti ofera o gama larga de statii de productie in vederea satisfacerii tuturor cerintelor, variind de la un debit final al productiei mic la mare.

Fabricile sunt prezentate intr-o ordine logica, cu etape de productie programate in mod corespunzator pentru a obtine eficienta maxima, cu costuri de productie reduse.

Aceste faze sunt:

  • Curatarea si impregnarea cu ulei a bancurilor de productie
  • Intinderea sarmelor sau cablurilor de otel
  • Tensionarea sarmelor sau cablurilor de otel
  • Transportul si distributia de beton
  • Turnarea betonului
  • Marcarea elementelor
  • Prelucrarea betonului proaspat
  • Procesul de intarire a betonului
  • Detensionarea sarmelor si a cablurilor de otel
  • Taierea elementelor
  • Transportarea elementelor pentru depozitare

Fazele de productie ar trebui sa fie organizate pe durata unui ciclu de 24 de ore, luandu-se in considerare cantitatea de productie dorita si conditiile climatice.

Bancurile de productie pe care se formeaza elementele au o lungime optima cuprinsa intre 120 si 150 m si latimi cuprinse intre 1,5 si 2,6 m.

Viteza masinii de turnare pe bancul de productie variaza intre 1 si 3 mpm, in functie de tipurile de elemente care sunt produse.

Curatarea si impregnarea cu ulei a bancurilor de productie

O anumita cantitate de deseuri de beton intotdeauna va ramane pe bancurile de productie, odata ce elementele au fost indepartate. Prin urmare, bancurile trebuie sa fie curatate cu mare grija inainte de reutilizarea acestora.

Aceasta operatiune poate fi realizata manual folosind o matura, o lopata si o roaba, insa ar fi o pierdere considerabila de timp.

Cea mai buna solutie este utilizarea unei masini de curatare care se deplaseaza de-a lungul bancului de productie, indepartand molozul si apa.

Un pulverizator special de ulei este situat in partea din spate a masinii si pulverizeaza uniform o pelicula fina a uleiului, detasabila pe suprafata bancului de productie.

In momentul in care masina a ajuns la capatul bancului de productie, acesta este gata din nou pentru utilizare.

Intinderea sarmelor sau a cablurilor de otel

Dupa curatarea si lubrifierea bancului, un carucior de intindere a sarmelor de otel poate trage sarmele de-a lungul bancului.

Sectiunea transversala si cantitatea sarmelor de otel care urmeaza sa fie pozitionate depinde de tipul elementelor de beton care sunt produse si de cerintele portante.

Sarmele de otel sunt preluate din bobinele amplasate in interiorul masinii stivuibile pentru depanarea sarmei si plasate la capatul de tragere a bancurilor.

Tensionarea sarmelor sau cablurilor de otel

Sarmele de otel de ranforsare trebuiesc puse in tensiune si fixate la capatul de tragere al bancului de productie inainte de taierea betonului.

Operatiunea de tensionare se poate face in doua moduri – unica sau multipla:

Tensionarea unica a sarmelor: aceasta operatiune de tensionare se face cu ajutorul unei masini de tensionare a sarmei care este compusa dintr-o unitate centrala hidraulica si o mufa de tensionare care, prin intermediul tijei metalice crestate conic, prinde fiecare fir, tragandu-le la o tensiune predeterminata.

Un dispozitiv electronic de control intrerupe operatiunea de tensionare de indata ce fiecare sarma atinge numarul necesar de kN predeterminat.

Tensionarea multipla a sarmelor: aceasta operatiune de tensionare se realizeaza cu ajutorul unei masini de tensionare care este compusa din 2 cilindri hidraulici mari, care trag o ancora mobila in cazul in care toate sarmele au fost fixate.

Astfel toate sarmele sunt tensionate in mod simultan printr-o singura operatiune.

In ambele cazuri, sarmele si cablurile de pretensionare sunt fixate la grinzile de reactie cu cleme de ancora corespunzatoare.

Transportul si distributia de beton

Transportul betonului de la statia de beton la masina de turnare se poate face in doua moduri in functie de cerintele clientului si de amplasarea fabricii.

Cea mai economica si rapida metoda este utilizarea unei bene conectate la un pod rulant.

In cazurile in care se cere un volum rapid si ridicat de productie, este posibil sa se utilizeze o bena aeriana si un distribuitor de beton care urmaresc masina de turnare de-a lungul bancului de productie, reducand timpul necesar descarcarii betonului

Turnarea betonului

Dupa ce bancul de productie a fost curatat, lubrifiat si echipat cu sarme de pretensionare in tensiune, masina de turnare este adusa pe bancul pregatit pentru inceperea turnarii elementelor.

In functie de tipul elementului de beton care este produs, faza de turnare poate fi realizata de una din cele 3 masini de turnare Nordimpianti: evo Extruder, sf Slipformer sau masina de turnare a betonului umed.

Masina functioneaza cu beton semi-uscat si formeaza elementele prin intermediul unei metode de extrudare.

Masina Extruder poate fi echipata cu diverse insertii de formare in functie de inaltimea elementului care urmeaza a fi produs.

Masina functioneaza cu beton semi-uscat si formeaza elementele prin intermediul unei actiuni de modelare-vibrare-presare-finisare.

Masina Slipformer poate fi echipata cu diverse insertii de formare in functie de elementul care urmeaza a fi produs.

Masina functioneaza cu beton semilichid si formeaza elementele prin intermediul unei actiuni de modelare-vibrare-finisare.

Masina de turnare a betonului umed poate fi echipata cu diverse matrite de finisare in functie de elementul care urmeaza a fi produs.

In toate cazurile, masina de turnare este alimentata in mod constant cu beton pe intreaga suprafata a bancului de productie.

Ilustratiile arata faza de productie a diverselor elemente. Este posibil in special sa se vada nivelul inalt de compactare dobandit de catre masina, asa cum a fost demonstrat de faptul ca elementul poate sustine greutatea unei persoane imediat dupa procesul de turnare.

Acest lucru nu se aplica in cazul masinii de turnare a betonului umede, care lucreaza cu beton umed.

Marcarea elementelor

Transportul betonului de la statia de beton la masina de turnare se poate face in doua moduri in functie de cerintele clientului si de amplasarea fabricii.

Cea mai economica si rapida metoda este utilizarea unei bene conectate la un pod rulant.

In cazurile in care se cere un volum rapid si ridicat de productie, este posibil sa se utilizeze o bena aeriana si un distribuitor de beton care urmaresc masina de turnare de-a lungul bancului de productie, reducand timpul necesar descarcarii betonului

Prelucrarea betonului proaspat

Este posibil ca elementele de beton sa necesite crescaturi, gauri si intreruperi, in functie de proiectarea cladirii.

Aceasta operatiune poate fi realizata de o masina speciala care aspira betonul din element in timp ce betonul este inca umed.

Betonul indepartat este depozitat intr-un recipient care poate fi golit usor si rapid.

Procesul de intarire a betonului

De indata ce procesul de turnare  a betonului a fost finalizat, este necesara o anumita perioada de timp pentru a ajunge la o rezistenta de 350 kg/cm²  inainte ca sarmele de otel sa poata fi eliberate.

Daca nu exista nici o problema in ceea ce priveste volumul de productie necesar, elementele sunt lasate sa se usuce in bancurile de productie; acest lucru dureaza intre 24 si 72 de ore, in functie de conditiile locale de temperatura si de dimensiunile elementului.

Cu toate acestea, daca numarul bancurilor de productie este limitat, iar productia finala zilnica necesita maximizare, este posibil sa se scurteze timpul de intarire a betonului prin utilizarea unei statii de incalzire. Timpiul de intarire poate fi scurtat cu pana la 6-8 ore, dupa care sarmele de tensionare pot fi eliberate si bancurile de productie pot fi pregatite pentru un alt proces de turnare.

Totusi, este intotdeauna recomandabil sa se verifice rezistenta betonului inainte de detensionarea sarmelor folosind un cub de testare sau un ciocan neted.

Procesul de intarire a betonului se poate realiza in doua moduri. Cea mai comuna metoda este reprezentata de sistemul de apa calda.

Alte metode de incalzire ar fi cu abur supraincalzit sau cu ulei diatermic. Acestea sunt pompate in conductele de incalzire prevazute sub bancurile de productie intr-un sistem cu circuit inchis.

In timpul procesului de intarire a betonului este recomandata acoperirea elementelor cu prelate in vederea limitarii ratei de pierdere a apei din beton.

Detensionarea sarmelor si cablurilor de otel

Atunci cand betonul a atins rezistenta necesara pentru a contracara retractia sarmelor de pretensionare interna, acestea sunt eliberate.

Detensionarea se poate realiza in doua moduri, in functie de metoda de tensionare folosita, unica sau multipla.

In cazul tensionarii unice, detensionarea se face prin actionarea cilindrilor de detensionare care contrasteaza partea mobila a laturei de detensionare a grinzilor de reactie prin intermediul unitatii de pompare de detensionare.

In cazul tensionarii multiple, detensionarea se realizeaza prin intermediul acelorlasi cilindri care in mod initial au ternsionat sarmele, eliberand ancora in locul in care sunt fixate sarmele.

Taierea elementelor

Pe bancul de productie betonul este format ca un element continuu de catre masina de turnare, pe intreaga lungime a bancului. Un fierastrau este folosit apoi pentru a taia elementele in lungimile necesare.

Fierastraul este deplasat de-a lungul bancului si pozitionat in punctul de taiere dorit unde elementul urmeaza a fi taiat cu ajutorul unei lame diamantate. Taieturile pot fi transversale, unghiulare sau longitudinale in orice punct de-a lungul elementului, in functie de masina de taiere utilizata.

Timpul necesar efectuarii taieturilor variaza intre 1-6 minute, in functie de tipul si inaltimea elementului care urmeaza a fi taiat.

In timpul fazei de taiere lama este racita continuu de un jet de apa, fie dintr-un rezervor la bord, fie printr-un tub rotund infasurat, un tambur cu cablu motorizat si conectat ta robinet, la capatul bancului.

Transportarea elementelor pentru depozitare

Dupa ce elementele sunt taiate pe bancurile de productie, acestea sunt pregatite sa fie ridicate si transportate in zona de depozitare. Un echipament special de fixare este utilizat in operatiunile de ridicare si transportare.

Aceste cleme pot fi agatate de un pod rulant sau de o masina mobila speciala de ridicare, alimentata in mod independent. Aceasta masina se deplaseaza de-a lungul bancului de productie, ridica elementele de beton taiate de pe bancul de productie si le depoziteaza afara, la capatul fabricii.

Elementele sunt duse apoi la capatul fabricii unde sunt transportate in zona de stocare desemnata, cu ajutorul macaralei sau a stivuitorului, iar apoi depozitate. Aceste stivuitoare sunt utilizate si pentru incarcarea camioanelor de livrare.

Desigur, elementele pot fi mutate si cu ajutorul unui carucior special de vagon sau cu ajutorul unor macarale turn, in functie de tipul de organizare interna.